• Nieuw

    NieuwElke ochtend ligt er een nieuwe dag voor je klaar. Vierentwintig nieuwe uren, nog onaangebroken. Vol belofte, net zo vers als een pasgebakken brood. Rond de middag is het nieuwe eraf en tegen vieren begin je de druk te voelen. De dag loopt op zijn eind en je hebt minder gedaan dan je van plan was. ’s Avonds komt de zucht: ook deze dag heeft slechts 24 uur en wat meer telt, je hebt de pijp leeg. Sommige dingen schuiven door naar morgen, andere laat je achterwege en misschien werk je een avond door. Om morgen toch weer dat verse gevoel te hebben.

    Bekend gevoel? Ken je deze dan ook?

    Elke maandag ligt er een nieuwe week voor je klaar. Zeven nieuwe dagen, nog ongebruikt. Even maagdelijk als versgevallen sneeuw. Of: elke januari ligt er een nieuw jaar voor je klaar. Twaalf nieuwe maanden, vier seizoenen, kakelvers en onbedorven.  En eigenlijk verschilt een jaar niet zoveel van een dag. Tot mei is het  nieuw, in juni begint het te verschuiven en vanaf september is voelbaar dat het jaar alweer op zijn einde loopt. Wat had je je ook alweer allemaal voorgenomen? Wat is ervan terechtgekomen? Wat schuif je door,  wat laat je los en wat maak je beslist nog af?

    Vijf tips voor mensen die dit patroon herkennen:

    1. Realiseer je dat een leven niet zoveel verschilt van een jaar. Of van een dag. Voor je het weet is het avond en slaak je die zucht: is het al zo laat? Vraag je daarom nu al af wat je beslist nog af wilt maken en doe het meteen.

    2. Vraag je af wat je los wilt laten en doe het nu. Waarom zou je nog langer iets meezeulen waar je toch uiteindelijk van af wilt?

    3. Koppel een tijdsplanning aan je voornemens. Verdubbel vervolgens de geplande tijd en tel er dan tien procent bij op. Waarschijnlijk is je planning nu haalbaarder. Misschien houd je zelfs af en toe een beetje tijd over om te genieten van niets doen.

    4. Het lijkt erop dat je een starter bent. Elke keer geniet je van een nieuw begin. Kijk eens of jouw werk- en levensritme hierbij aansluiten. Doe je dingen samen met anderen, waarbij jij het nieuwe begin maakt en een ander de voortgang en/of afronding verzorgt? Kun je startactiviteiten in de ochtend doen of  in het begin van de week, en andere bezigheden ’s middags of later in de week?

    5. Een oud-politicus stond bekend als harde werker die per nacht slechts een paar uur slaap nodig had. Op de vraag waar hij zoveel energie vandaan haalde, antwoordde hij: “Ik heb veel energie omdat ik de dingen waar ik aan begin, helemaal afmaak. Daarna heb ik de voldoening van het resultaat en kan ik mijn aandacht weer helemaal op het volgende onderwerp richten. Probeer uit  hoe het voor jou werkt om iets helemaal af te maken voordat je aan iets nieuws begint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *